31-10-07

Greenpeace lanceert film 'Electrabel plukt u kaal'

Greenpeace stelt de spot 'Electrabel plukt u kaal' voor. Een zeer kritische maar tegelijk geestige analyse van de gitzwarte realiteit achter Electrabel. Het 2-minutendurende filmpje vertelt hoe de vervroegde afschrijvingen van sommige kern- en steenkoolcentrales uitzonderlijke winsten hebben opgeleverd voor Electrabel. Greenpeace wil de zogenaamde 'windfall profits' aan de kaak stellen. Maar ook de verouderde manier waarop Electrabel elektriciteit opwekt, wordt aangeklaagd. Die elektriciteitsproductie hoort niet langer thuis in een tijdperk waarin grote klimaatuitdagingen om duurzame oplossingen vragen. Het is aan de toekomstige minister bevoegd voor duurzame ontwikkeling om de onverhoopte winsten van Electrabel te herinvesteren in hernieuwbare energie en energie-efficiëntie. Veel kijkplezier!Surf snel naar www.electrabrol.beelectrabelviral-nl

12:09 Gepost door Hugo in groene poltiek | Permalink | Commentaren (8) |  Facebook |

Commentaren

klachten energiefacturen Electrabel Hugo Van Dienderen
Senator Groen!

Beste Hugo,

Het doet mij plezier u hier op het internet weer te vinden en te zien dat je rond Electrabel werkt (wat, je kennende, waarschijnlijk al wel een paar jaartjes het geval zal zijn).

Ik ben namelijk, naast mijn werk voor de vzw Werkgroep Morkhoven, op dit ogenblik ook actief rond Electrabel en meer bepaald rond de manier waarop Electrabel haar facturen opstelt.

Met een aantal mensen publiceren we namelijk de klachten die mensen rond de energiefacturen van Electrabel hebben.

Het is gewoon verbijsterend wat je allemaal te lezen krijgt en het is schokkend dat de overheid dit allemaal toelaat maar dat zal wel komen omdat ze grotendeels afhankelijk zijn van Electrabel.
Het lijkt wel of ze hun ziel aan den duivel hebben verkocht en de burgers daarvoor moeten opdraaien.

We zijn met onze groep nu op zoek naar parlementsleden die parlementaire vragen willen stellen rond die klachten over energiefacturen en die desnoods een parlementair onderzoek willen eisen.

Ken jij iemand binnen Groen! of ben je bereid om zelf dergelijke vraag aan de minister die verantwoordelijk is voor Energie te stellen ?

In afwachting van je antwoord, teken ik,

Met de meeste hoogachting,

Jan

Jan Boeykens
Faiderstraat 10
1060 Sint-Gillis

Gepost door: Jan Boeykens | 16-03-08

Geachte,

Met een grootste verbazing keek ik naar het filmpje, en waarschijnlijk vallen anderen ook van verbazing om bij het zien van het filmpje. Ik vind het heel vreemd, ongehoord en zelfs crimineel. Dat electrabel geen greintje respect toont of heeft voor zowel de consument als de natuur. Terwijl er op wereldvlak de problemen ivm co2,enz enz meermaals aan bod gekomen zijn.

Tot voor kort kondigde electrabel, prijsstijgingen aan, die ze dan ook fors uitvoerden. Waarom? als je het filmpje bekijkt besluit ik dat ze de prijsstijging enkel nodig hebben om uit te breiden in andere landen.

Terwijl ze toch miljoenen of miljarden euro's verdienden en nog steeds verdienen.
Kunnen ze toch met deze euro's investeren in nieuwe en hernieuwbare energie. En zodoende hun imago in het juiste daglicht te plaatsen. In plaats van miljoenen euro's te pompen in reclame.
Maffiapraktijken? Woekerwinsten? politieke spellekes. Noem maar op, de wereld is er al erg aan toe.
Waarom niet eens het voorbeeld tonen.
Zodat anderen over gans de wereld ook het voorbeeld tonen.

Met vriendelijke groeten
Vandenbroecke Dieter

Gepost door: Vandenbroecke Dieter | 19-03-08

Geachte,

Met een grootste verbazing keek ik naar het filmpje, en waarschijnlijk vallen anderen ook van verbazing om bij het zien van het filmpje. Ik vind het heel vreemd, ongehoord en zelfs crimineel. Dat electrabel geen greintje respect toont of heeft voor zowel de consument als de natuur. Terwijl er op wereldvlak de problemen ivm co2,enz enz meermaals aan bod gekomen zijn.

Tot voor kort kondigde electrabel, prijsstijgingen aan, die ze dan ook fors uitvoerden. Waarom? als je het filmpje bekijkt besluit ik dat ze de prijsstijging enkel nodig hebben om uit te breiden in andere landen.

Terwijl ze toch miljoenen of miljarden euro's verdienden en nog steeds verdienen.
Kunnen ze toch met deze euro's investeren in nieuwe en hernieuwbare energie. En zodoende hun imago in het juiste daglicht te plaatsen. In plaats van miljoenen euro's te pompen in reclame.
Maffiapraktijken? Woekerwinsten? politieke spellekes. Noem maar op, de wereld is er al erg aan toe.
Waarom niet eens het voorbeeld tonen.
Zodat anderen over gans de wereld ook het voorbeeld tonen.

Met vriendelijke groeten
Vandenbroecke Dieter

Gepost door: vandenbroecke Dieter | 19-03-08

Maffiapraktijken Geachte Heer Van Dienderen,
Beste Hugo,


Electrabel gebruikt werkelijk maffiapraktijken, ook naar de eigen klanten toe.

Is er dan geen enkel Groen parlementslid dat terzake een parlementaire vraag kan stellen ?

Hier volgt één van de klachten die op blog 'electrabel-klachten-plaintes' te lezen valt:


'Ook ik ondervind al jaren problemen met electrabel.
Het spelleke begon allemaal enkele jaren terug. Mijn meter 2855 werd altijd doorgegeven met 6 cijfers, opeens kreeg ik de melding bij het bellen naar 080014127 eandis dat dit verkeerd was en dat de laatste cijfer niet gold, want dat een cijfer na de komma was...

Enfin, er kwam iemand om de meter op te meten ook, maar die was zo zat en ziek dat die 1 uur op mijn toilet vertoefde en ik hem de deur heb gewezen.

Vanaf toen kreeg ik een brief om de meterstanden te melden met vorige meterstand 15xxx ipv 150xxx.. en wie ben ik om hen te betwisten.

Alles verliep een tijdje goed en dan opeens bleek er toch een vergissing te zijn en moest ik 100.000Bef achterstal betalen ??

Na enkele telefoontjes waarop ik er zelf 1 aan de lijn kreeg die me doodleuk wist te melden dat ik 2 meters had: 1 voor de dag en 1 voor de nacht. Maar als ik de kosten deed voor een meter dubbeltarief zou de factuur geseponeerd worden. Welke maffiapraktijken zijn dat??

Na mijn brief naar de klachtendienst in Luik werd de 100.000 te betalen een creditnota van 18.000bef...
Nu verstond ik het helemaal niet meer, dus weer bellen... 'Dit was juist', werd me verteld.

Door gans dat spelleke vertrouwde ik electrabel niet meer en deed ik de overstap naar nuon. Nu dat ging goed. Bevestiging van einde contract, slotfactuur, etc.. Ik was er vanaf dacht ik.

Maar nee, vorig jaar kreeg ik een brief dat ik nog een tegoed had van electrabel en dat men dit op mijn rekening ging storten. Welke rekening?? Ik was geen klant meer en het rekeningnummer van toen ik het nog wel was, was niet meer geldig. Dus bellen naar electrabel, rekeningnr doorgeven (enfin via een rompslomp van papieren), nog geen week later opnieuw post van electrabel. Ik moest bij nader inzien een hoge achterstal betalen ??

Weer bellen dus... Enfin, om kort te zijn, vele telefoontjes en brieven later werd het een creditnota. Nogmaals een bevestiging van de slotfactuur en de belofte dat nu alles volledig afgesloten en betaald was, dacht dat ik dus.

Maar nee, momenteel is het weer van hetzelfde liedje: eerst een creditnota, een week later een hoge factuur in verband met zogezegde achterstallen en allerlei blabla.
Dus weer bellen en schrijven per aangetekende brief naar electrabel.

Vandaag een telefoontje van een of andere operator die noch van toeten noch blazen wist want het enige zinneke dat eruit kwam was dat ik die factuur moest betalen en dat hij van het dossier in verleden niet op de hoogte was.
Met andere woorden... ik ben nu ten einde raad.

Dit kan toch niet meer ! Ik ben al enkele jaren geen klant meer van Electrabel en ik zou nu, volgens hen, door een zogezegde vergissing van hun kant weer nog es 1300 euro moeten betalen !!

Zie bijlagen voor meer info over de factuurdata, etc.

Sabine Bol
Roeselarestraat 66
8840 Oostnieuwkerke

Gepost door: Jan Boeykens | 20-03-08

Electrabel plukt u kaal Geachte Heer Van Dienderen,
Beste Hugo,

Zoals ik reeds aanhaalde, slaat de slogan 'Electrabel plukt u kaal'
niet enkel op de vervroegde afschrijvingen van sommige kern- en steenkoolcentrales. Electrabel pluimt, met het akkoord van deze regering, ook de individuele consument.

De individuele consument staat daar machteloos tegenover en wordt met onbegrijpelijke facturen van het kastje naar de muur gespeeld.

Testaankoop kwam zopas met een schitterend initiatief op de proppen. Via een petitie vragen ze de opname van het principe van de collectieve vordering in het Belgisch recht. Zo kunnen benadeelde consumenten zich verenigen waardoor ze betere resultaten zouden kunnen boeken in de rechtzaal.

-------------------------------

Collectieve vorderingen


Alleen is de consument berooid. We pleiten dan ook voor het principe van de collectieve vorderingen. Help ons door onze petitie voor de overheid te ondertekenen!

Honderden reizigers die vastzitten in het buitenland, duizenden gedupeerde investeerders, prijsverhogingen gerechtvaardigd door betwistbare argumenten: de gevallen waarin een collectieve vordering de consumenten zou kunnen verder helpen, zijn niet gering. Daarom vraagt Test-Aankoop de opname van het principe van de collectieve vordering in Belgisch recht. Zo kunnen benadeelde consumenten zich verenigen waardoor ze betere resultaten zouden kunnen boeken in de rechtzaal. Tot op heden bleven de opeenvolgende regeringen compleet doof voor deze eis. Daarom beslisten we om een tandje bij te steken door een petitie te richten aan de regering. Ze staat voor iedereen open, leden en niet-leden van Test-Aankoop. Als u ze ondertekent, verstevigt u de verdediging van de consument.

Ik eis dat het principe van collectieve vorderingen wordt opgenomen in Belgisch recht.

Zoals miljoenen andere consumenten moet ik de prijsstijging van aardgas die Electrabel aankondigde, ondergaan. Toch hebben ze me proberen te bedotten. Ze lieten me ook geloven dat de elektriciteitsprijs concurrentieel was of stabiel bleef in België. En ondertussen verlies ik elke maand enkele tientallen bijkomende euro’s.

Zoals miljoenen andere consumenten word ik razend als ik zie hoe bepaalde tussenpersonen speculeren op de prijs van basisproducten zoals melk, aardappelen of meel, en de mededingingsautoriteiten dit laten gebeuren.

Zoals miljoenen andere consumenten ben ik bedrogen door de advertenties van banken die grote, maar onbestaande winsten beloven. Ik geloofde het, en werd bedot.

Zoals miljoenen andere consumenten stelde ik me vragen over het van de markt halen van bepaalde producten, zoals geneesmiddelen of wagens. Het had op mij betrekking, maar ik verkreeg er nooit een schadeloosstelling voor.

Zoals miljoenen andere consumenten heb ik genoeg van de straffeloosheid die sommige ondernemingen genieten. Ik wil dat daar verandering in komt.

In deze context vraag ik samen met Test-Aankoop aan de huidige regering om zo snel mogelijk een procedure voor collectieve vorderingen te installeren. Zo kunnen alle rechtstreeks betrokken consumenten samen een vordering instellen onder leiding van een consumentenorganisatie. Sneller, doeltreffender en met een schadeloosstelling in het vooruitzicht. De opeenvolgende regeringen deden nooit iets om deze toegang tot het gerecht mogelijk te maken.

http://quask.euroconsumers.org/FormServer/petitie_collectieve_vordering

Gepost door: Boeykens | 10-05-08

electrabel is veel te duur het is gewoon en feit dat electrabel de duurste is !!!!
maar mss kan ik u een aanbod doen ???
en uw factuur verminderen
ik kom vrijblijvend langs
alvast bedankt

Gepost door: dimitri | 15-05-08

electrabel is veel te duur het is gewoon en feit dat electrabel de duurste is !!!!
maar mss kan ik u een aanbod doen ???
en uw factuur verminderen
ik kom vrijblijvend langs
alvast bedankt

Gepost door: dimitri | 15-05-08

Energiemarkt Electrabel is idd duur
maar ik werkte 1 jaar als verkoper bij noun en deze is ook duur als je de prijzen per kwh naast elkaar legt zie je dat nuon NOG duurder uitkomt per kwh dan electrabel

Door de informatie heb ik het besluit genomen de goedkoopste leverancier te dienen en ben nu als verkoper bij luminus ik wil klanten helpen gheld besparen en op een vriendelijke manier met hun energie om te springen en vandaar dat ik nu luminus dien na een periode van 3 maand wikken en wegen kan ik weer mij medemens helpen

wie beroep wil doen om vrijblijvend zijn energiefactuur te laten uitpluizen ? sms , bel of mail mij 0479809800
In tegenstelling tot andere leveranciers mag je contact met mij opnemen ook al ben jij al bij luminus want jij kan ook genieten van onze bonussen die u helpen uw energie verbruik naar beneden te halen en ook word u beloont daarvoor dus aarzel niet ! 0479809800 of dj-4warde@ive.nl

Gepost door: Lucas Denis | 02-11-09

De commentaren zijn gesloten.